Zalecenia

Okresowa obsługa samochodu

Wymiana oleju z filtrem oleju

Wymiana oleju to podstawowa czynność podczas eksploatacji pojazdu. Wykonuje się ją najczęściej nie bez powodu, olej zapewnia smarowanie oraz chłodzenie każdego silnika bez wyjątków. Jest elementem, który zużywa się najszybciej szczególnie, jeśli znacznie obciążamy silnik i nie zapewniamy mu optymalnego smarowania, ma to miejsce szczególnie na krótkich odcinkach, czyli w ruchu miejskim. Wymiana oleju powinna zawsze wiązać się z wymianą filtra oleju. Filtr oczyszcza olej z mikro zanieczyszczeń, które negatywnie wpływają na trwałość silników.

Podpowiedzi

  • Wymieniaj olej co 15-20 tys. przejechanych kilometrów, zawsze sprawdzaj zalecenia producentów, które znajdziesz w książce serwisowej
  • Zawsze dobieraj olej zalecany przez producenta
  • Zawsze wymieniając olej, wymieniaj jego filtr
  • Unikaj jazdy na niskich obrotach – im niższe obroty, tym gorsze smarowanie silnika
  • Nie lekceważ kontrolki olejowej, w 90% znika po dolaniu oleju
Wymiana filtra powietrza

Filtr powietrza to kolejny element eksploatacyjny, odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza, które jest wykorzystywane do spalania mieszanki paliwowej. Jego wymiana w 90% przypadków zajmuje kilkanaście minut, jego koszt również jest niewielki. Filtr powietrza zatrzymuje wszystkie zanieczyszczenia pochodzące z otoczenia, skutecznie działający filtr zapewnia efektywny przepływ powietrza potrzebnego do zapalenia mieszanki paliwowej, czyli poprawnej i wydajnej pracy naszego silnika.

Podpowiedzi

  • Zapchany filtr powietrza ogranicza moc i podwyższa spalanie Twojego samochodu
  • Wymieniaj filtr powietrza zawsze co 40 tys. km
Wymiana filtra kabiny

Filtr kabinowy to jeden z niewielu elementów, od którego zależy Twoje zdrowie. W układzie powietrza krążącego w kabinie gromadzą się grzyby oraz drobnoustroje. Efektywnie działający filtr zapewni Ci oddychanie powietrzem dobrej jakości. Ma to szczególne znaczenie, jeśli jesteś alergikiem lub masz problemy z płucami. Wymiana filtra kabinowego w większości wypadków to mało skomplikowany proces, choć zdarzają się pojazdy, w których filtr umieszczony jest w bardzo trudno dostępnym miejscu, w takim przypadku musisz liczyć się z wyższą ceną samej usługi wymiany, gdyż bywa ona bardzo czasochłonna.

Podpowiedzi

  • Kontroluj układ klimatyzacji po każdym sezonie zima / lato
  • Zawsze podczas przeglądu klimatyzacji wymieniaj filtr kabinowy, nie rzadziej niż co 10 – 15 tys. km
  • Filtr kabinowy zapewnia oddychanie w samochodzie świeżym, oczyszczonym powietrzem
  • Inwestuj w węglowe filtry kabinowe, są o wiele bardziej skuteczne pod kątem oczyszczania powietrza z drobnoustrojów
  • Jeśli jesteś alergikiem, filtr kabinowy to podstawowy element do regularnej wymiany w Twoim samochodzie
  • Filtr kabinowy zapewnia poprawne i efektywne działanie układu klimatyzacji jak i wentylacji w pojeździe
  • Czysty filtr kabinowy zapewni szybsze odparowywanie szyb
Wymiana filtra paliwa

Filtr paliwa to bardzo istotny element układu paliwowo – wtryskowego. Powierzono mu spore zadania filtracji paliwa, na którego jakość niestety my, kierowcy nie mamy żadnego wpływu. Filtry paliwa w silnikach diesla w technologii common rail, czyli technologii bezpośredniego wtrysku są bardziej wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia niż w przeciętnych silnikach zasilanych benzyną bezołowiową. To wcale nie oznacza, że nie możemy w tym drugim przypadku bagatelizować jego wymianę.

Podpowiedzi

  • Przestrzegaj regularnej wymiany filtra paliwa szczególnie w nowoczesnych silnikach diesla
  • Kupując auto używane, zawsze pamiętaj o wymianie filtra paliwa, to niewielki koszt, a przy ujemnych temperaturach zapewni bezproblemowy rozruch pojazdu
  • W niskich temperaturach z oleju napędowego wytrącają się kryształki parafiny – konsekwencją tego zjawiska może być zapchanie filtra paliwa
  • Zimą stosuj paliwa lepszej jakości, są nieco droższe, ale zawierają depresatory, które pomagają utrzymać układ paliwowo – wtryskowy w czystości
  • Szczególnie zimą tankuj do pełna, zapobiegniesz osadzaniu się pary wodnej na ściankach zbiornika, która w połączeniu z paliwem, potrafi skutecznie zapchać filtr paliwa
Wymiana oleju w skrzyni manualnej

Olej w skrzyni biegów pełni równie ważną rolę jak w silniku. Odpowiada za smarowanie elementów i poprawną pracę podzespołu. Choć niektórzy producenci nie przewidują konieczności wymiany oleju w przekładni manualnej, to jednak zaleca się okresową wymianę oleju oraz filtra co najmniej co 60-80 tysięcy kilometrów. Wymieniając olej w skrzyni manualnej należy pamiętać, aby stosować produkt o właściwych parametrach.

Porady

  • Przyczyną wycieków oleju ze skrzyni często jest wyeksploatowany filtr oraz zużyty olej
  • Aby zapewnić wysoki komfort pracy zespołu skrzyni biegów, olej musi być dokładnie taki, jak zaleca producent
  • Wymianę oleju wraz z filtrem należy przeprowadzać co 60-80 tysięcy przejechanych kilometrów lub co 4 lata
Wymiana świec zapłonowych

Świece zapłonowe to istotne elementy potrzebne do uruchomienia i poprawnej pracy silnika. W momencie sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania między elektrodami świecy przeskakuje iskra, która powoduje zapłon tej mieszanki w cylindrze, wyzwalając przy tym energię, której 20–30% napędza samochód. Jeśli świece się zużyją, silnik może w ogóle nie odpalać lub będzie spalać znacznie większe ilości paliwa. Typowym objawem usterki świec zapłonowych lub ich sterownika jest utrudniony rozruch silnika w niskich temperaturach.

Podpowiedzi

  • Wraz ze świecami zapłonowymi zaleca się wymianę przewodów świec
  • Świece muszą być dedykowane do danego modelu silnika
  • Wymiana pojedynczych świec często nie przynosi efektów, dlatego zaleca się wymianę całego kompletu
  • Świece zapłonowe zazwyczaj wytrzymują od 30 a nawet do 100 tysięcy kilometrów, jest to uwarunkowane ich rodzaju i typu silnika
Wymiana płynu chłodniczego z odpowietrzeniem

Podstawowe zadania płynu w układzie chłodniczym to utrzymywanie temperatury silnika na właściwym poziomie oraz ochrona układu przed korozją. Ciecz krążąca w układzie chłodzenia konserwuje go, zapobiegając powstawaniu kamienia i osadów oraz smaruje pompę wody, zapewniającą obieg płynu. Z upływem czasu właściwości płynu pogarszają się, co może prowadzić do bardzo poważnych awarii, łącznie z zatarciem silnika lub rozsadzeniem jego bloku. Wymianę płynu zaleca się raz na trzy lata lub co 60 tysięcy km.

Porady

  • Nie dolewaj do układu zwykłej wody, bo zacznie on rdzewieć. Osad może pozatykać kanaliki chłodnicy oraz uszkodzić pompę wody, ale też doprowadzić do przegrzania silnika i jego zatarcia
  • Zbyt moce rozrzedzenie płynu może zimą spowodować jego zamarznięcie i rozsadzenie bloku silnika
  • Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodzącego
  • Prawidłowa temperatura nagrzanego silnika powinna mieścić się w granicach od 80 do 90 stopni Celsjusza, kontroluj temperaturę na wskaźniku na desce rozdzielczej
Wymiana paska klinowego

Widoczne pęknięcia i przetarcia, piszczenie paska w czasie pracy, pogorszenie ładowania akumulatora czy obniżenie sprawności pracy klimatyzacji – to objawy zużytego paska klinowego. Wymiana staje się koniecznością. Sama czynność wymiany nie należy jednak do najprostszych. Pasek, w zależności od modelu pojazdu, napędza wiele ważnych urządzeń m.in. sprężarkę klimatyzacji, pompę wspomagania układu kierowniczego, pompę układu chłodzącego czy alternator. Dlatego ważne jest, aby pasek zawsze był w dobrym stanie.

Podpowiedzi

  • Okresowo należy sprawdzać napięcie paska – prawidłowo napięty pasek powinien mieć od 5 mm do 15 mm luzu
  • Wymieniając pasek należy stosować produkty dedykowane przez producentów
  • Zbyt mocne napięcie paska klinowego może powodować jego szybsze zużywanie się, jak również uszkodzenie łożysk urządzeń napędzanych

Diagnostyka komputerowa

Diagnoza i weryfikacja usterki

Twój samochód zachowuje się nie tak jak powinien? Wydaje dziwne, niepokojące dźwięki? Silnik nie pracuje równo? Hamulce odmawiają posłuszeństwa? Zapewne któryś z układów pojazdu uległ awarii. Nie jesteś w stanie sam sprecyzować usterki? Umów się do warsztatu na diagnozę i wszystko stanie się jasne. Diagnoza obejmuje weryfikację stanu technicznego oraz diagnostykę komputerową. Jeśli dokonasz naprawy w wybranym warsztacie, koszt usługi diagnozy zostanie odliczony od całego kosztu likwidacji usterki.

Podpowiedzi

  • Trafna weryfikacja usterki to podstawa do precyzyjnej wyceny kosztu naprawy
  • W nowszych pojazdach, zdiagnozowanie usterki bez użycia urządzenia diagnostycznego nie jest możliwe
  • Samochód jest jak ludzki organizm, nie odkładaj weryfikacji usterek w czasie, może to pociągnąć za sobą znacznie poważniejsze naprawy
Kasowanie kodów błędów w samochodzie

Kody błędów zawierają informację na temat niepoprawnie działającego lub uszkodzonego podzespołu/układu w pojeździe, poczynając od układu hamulcowego, poprzez klimatyzację aż po silnik. Kody błędów zapisane w pamięci komputera sterującego ułatwiają diagnostykę i służą jako informacja o błędnie działających układach. Kasowanie błędów polega na podłączeniu komputera/testera do złącza diagnostycznego pojazdu, odczytaniu ich kodów i usunięciu z pamięci pojazdu.

Porady

  • Zwracaj uwagę na kontrolki ostrzegawcze, które nie gasną wraz z uruchomieniem pojazdu
  • Nie lekceważ niepoprawnie działających układów pojazdu
  • Długotrwała jazda z na stałe zapisanymi kodami błędów może prowadzić do poważnego uszkodzenia lub nawet całkowitego unieruchomienia samochodu

Układ hamulcowy

Wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe to jeden z podstawowych elementów układu hamulcowego. Jeden z niewielu elementów, których stan możemy ocenić sami po zdjęciu koła. Klocki bezwzględnie powinny zostać wymienione, gdy grubość ich okładzin jest mniejsza niż 3 mm. Po zdjęciu kół, na okładzinie klocków hamulcowych widoczny jest charakterystyczny rowek. Jeśli widać go słabo – lub, co gorsza, wcale, – nadszedł czas na zmianę. Wymiana jest też niezbędna, jeśli widać na okładzinach nierównomierne zużycie. Może ono niekorzystnie wpływać na trakcję drogi hamowania. Zużyte klocki przyczyniają się do szybszego zużycia tarcz hamulcowych.

Podpowiedzi

  • Po wymianie klocków unikaj gwałtownych hamowań przez pierwsze kilkaset kilometrów, klocki muszą się ułożyć w zaciskach
  • Inwestując w markowe klocki hamulcowe, wydłużasz żywotność tarcz nawet dwukrotnie
  • Zwracaj uwagę przy zakupie, czy klocek jest wyposażony w czujnik zużycia, w nowych, droższych autach to już standard
  • Kontroluj co jakiś czas stan klocków, możesz sprawdzić to sam np. przy wymianie opon
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Tarcze hamulcowe to element zużywający się średnio dwa, trzy razy rzadziej od klocków i właśnie dlatego nie powinien być bagatelizowany. Rozróżniamy kilka rodzajów tarcz, warunkującym parametrem jest cena, zaczynając od tarcz zwykłych, poprzez wentylowane, nawiercane i nacinane, kończąc na ceramicznych. Na ich zużycie ma wpływ przede wszystkim styl jazdy, jakość wykonania, ale również jakość klocków hamulcowych, które współpracują z tarczą. Inwestując w markowe produkty wydłużamy okres wymiany obu elementów. Tarcze hamulcowe zawsze wymieniaj razem z klockami, nie wolno zakładać używanych klocków do nowych tarcz.

Porady

  • Unikaj hamowania w dużych kałużach, rozgrzane tarcze mogą ulec deformacji
  • Stosując wysokiej jakości klocki hamulcowe, wydłużasz żywotność tarcz nawet dwukrotnie
  • Nigdy nie wymieniaj tarcz, jeśli nie masz zamiaru wymienić klocków, nie wolno w tym przypadku łączyć nowych tarcz z używanymi, częściowo już startymi klockami
  • Szanuj hamulce zaraz po wymianie, są to elementy cierne, więc przez pierwsze kilkaset kilometrów muszą się ułożyć, unikaj w tym okresie gwałtownych hamowań
Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych z regulacją

Bębnowe układy hamulcowe występują na tylnej osi pojazdu i są mniej skutecznym rozwiązaniem niż układy tarczowe. Przyczyną uszkodzenia bębnów może być zerwanie okładziny, pęknięcie lub korozja. Należy je również niezwłocznie wymienić gdy się zużyją. Wymiana bębnów jest skomplikowaną czynnością wymagającą narzędzi oraz wiedzy z zakresu ich działania i regulacji. i.

Podpowiedzi

  • Wymieniaj elementy eksploatacyjne bębnów co 100-150 tys. przejechanych km
  • Kontroluj poziom nominalnego zużycia wytłoczonego przez producenta na bębnie, jest on widoczny po zdjęciu kół
Wymiana linek hamulcowych

Hamulec postojowy pełni funkcję hamulca awaryjnego umożliwiającego zatrzymanie pojazdu, gdy wystąpi niesprawność hamulca zasadniczego. Służy on również do unieruchomienia pojazdu po zaparkowaniu na wzniesieniu. Zbudowany jest z dźwigni umieszczonej przy fotelu kierowcy i linek, które po pociągnięciu za dźwignię powodują zaciśnięcie hamulców tylnych kół i unieruchomienie samochodu. Awaria linki prowadzi do uniemożliwienia zaciągnięcia hamulca postojowego, jego osłabionego działania lub pęknięcia linki podczas postoju i w efekcie stoczenia się samochodu.

Podpowiedzi

  • Kontroluj stan hamulca awaryjnego nie tylko podczas przeglądów, ale podczas codziennego użytkowania
  • Niezwłocznie napraw hamulec ręczny, gdy wystąpi jego uszkodzenie
  • Zawsze wymieniaj linki hamulca na nowe
  • Nigdy nie wymieniaj linki hamulców samodzielnie
Wymiana płynu hamulcowego z odpowietrzeniem

Regularne sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego powinno być wpisane w obowiązki każdego kierowcy. Niestety, wielu kierowców o tym zapomina, co może grozić poważnymi konsekwencjami. Płyn hamulcowy odpowiada za poprawną pracę całego układu, a gdy traci swoje parametry może powodować pogorszenie się sprawności hamulców. Zaleca się, aby płyn hamulcowy wymieniać co dwa lata lub po przejechaniu 50 tysięcy kilometrów.

Porady

  • Pamiętaj, aby mechanik sprawdził parametry płynu hamulcowego przy okazji przeglądu
  • Jeśli zawartość wody w płynie przekroczy 3%, płyn należy niezwłocznie wymienić
  • Płyn o niepożądanych parametrach powoduje obniżenie sprawności całego układu hamulcowego

Układ zawieszenia

Wymiana amortyzatora

Amortyzator jest częścią, która w pojeździe podlega największym obciążeniom odpowiadając za przyczepność koła do nawierzchni. Jego zadaniem jest tłumienie wahań zawieszenia na nierównościach drogi i niedopuszczanie do podskakiwania kół oraz utraty ich kontaktu z podłożem.

Podpowiedzi

  • Amortyzatory należy wymieniać zawsze parami na osi
  • Zużycie amortyzatorów można weryfikować na ścieżce diagnostycznej podczas każdego badania technicznego
Wymiana sprężyny zawieszenia

Sprężyny zawieszenia odpowiadają za amortyzację wstrząsów. Najczęściej ulegają one uszkodzeniu na skutek jazdy z przekroczoną dopuszczalną masą całkowitą. Sprężyny w zależności od typu konstrukcji pojazdu mogę być elementem niezależnym lub zintegrowanym z amortyzatorem. W takim przypadku tworzą kolumnę resorującą zwaną kolumną Macphersona. Sprężyny najczęściej ulegają uszkodzeniu poprzez pęknięcie, wynikające z wyeksploatowania materiału, z którego zostały wytworzone.

Porady

  • Podczas wymiany sprężyny w kolumnie MacPhersona, należy wymienić również górną poduszkę amortyzatora, osłonę tłoczyska i odbój
  • Podczas wymiany sprężyny w kolumnie MacPhersona, należy dokonać weryfikacji stanu zużycia łożyska umożliwiającego skręcanie przednich kół
  • Sprężyny zawsze należy wymieniać parami na osi pojazdu
Wymiana łożyska amortyzatora

Poduszka amortyzatora umożliwia swobodne skręcanie całej kolumny resorującej wraz ze zwrotnicą koła. Pod wpływem eksploatacji pojazdu ulega ona zużyciu, co objawia się utrudnionym skręcaniem kół i towarzyszącymi temu niepokojącymi dźwiękami. W skrajnym przypadku łożysko amortyzatora może się zatrzeć, a nawet zablokować, powodując podczas próby skręcenia kół pęknięcie sprężyny zawieszenia.

Podpowiedzi

  • Przy wymianie amortyzatorów, należy wymienić również łożyska i poduszki
Wymiana łącznika stabilizatora

Łącznik stabilizatora jest elementem zawieszenia pojazdu łączącym stabilizator z wahaczem. Zapewnia on przyleganie kół do nawierzchni drogi oraz przenosi ugięcie zawieszenia oraz zapewnia jego stabilność podczas pokonywania łuków. Łączniki stabilizatora zawierają przeguby kulowe oraz gumowe elementy tłumiące drgania. Podczas eksploatacji ulegają one wybiciu, co niesie za sobą konieczność ich wymiany na nowe.

Porady

  • Uszkodzony łącznik stabilizatora charakterystycznie stuka na nierównościach
  • Łączniki stabilizatora powinno się wymieniać parami
  • Twarde łączniki stabilizatora sprawdzają się w przypadku montażu kół o większym rozmiarze niż zaleca producent
Wymiana łożyska koła

Łożysko umożliwia swobodny obrót koła w pojeździe. Jego zadaniem jest także utrzymanie koła w odpowiedniej pozycji przewidzianej przez elementy zawieszenia i układu kierowniczego. Element ten najczęściej ulega zużyciu eksploatacyjnemu. Nierówności oraz drogi szutrowe przyczyniają się do szybszego zużycia łożyska koła. Jeżeli podczas jazdy słyszymy charakterystyczny szum, którego poziom wzrasta wraz z szybkością, może to wskazywać na wyeksploatowanie łożyska koła. Zaniechanie wymiany skutkować może uszkodzeniem oraz obniżeniem skuteczności działania układu hamulcowego.

Porady

  • Łożyska należy wymieniać parami na jednej osi pojazdu
  • Po wymianie łożyska należy wyregulować w nim luzy za pomocą nakrętki koronowej półosi
  • Wraz z łożyskiem należy wymienić nakrętkę na nową
Wymiana piasty koła

Piasta jest elementem, do którego przykręcane jest koło pojazdu. Umieszczona w zwrotnicy piasta umożliwia swobodne obracanie się koła z jednoczesnym jego utrzymywaniem w pozycji przewidzianej przez zawieszenie. Piastę należy wymienić w przypadku awarii łożyska, które jest jej integralną częścią i jako element eksploatacyjny ulega zużyciu. Objawia się to jego głośną pracą i luzem, który może być znacznie odczuwalny podczas jazdy.

Podpowiedzi

  • Zaleca się wymieniać piasty parami na jednej osi, gdyż żywotność tych elementów jest podobna i awaria jednej z nich świadczy o zbliżającej się niesprawności drugiej
  • Wymiana całej piasty konieczna jest tylko wtedy, gdy łożysko jest jej integralną częścią, występują pojazdy, w których łożysko można wymieniać oddzielnie
Wymiana wahacza

Wahacz jest elementem zawieszenia łączącym piastę koła z nadwoziem. Razem z silentblockiem (tuleją metalowo-gumową) ma za zadanie wytłumienie drgań przenoszonych z nawierzchni drogi na nadwozie. Nieostrożna jazda po nierównościach przyspiesza zużycie wahaczy i jego części składowych (tulei i sworznia wahacza). Jazda z niesprawnym wahaczem, poza gorszym komfortem, wpływa na gorszą kontrolę nad autem i płynność jazdy, a także przyspiesza zużycie pozostałych elementów zawieszenie, czyli końcówek drążka kierowniczego, łączników stabilizatora, czy pozostałych wahaczy w zawieszeniu wielowahaczowym.

Podpowiedzi

  • W celu wydłużenia żywotności wahaczy, nie wolno naciskać hamulca przejeżdżając po dziurach czy znacznych nierównościach
  • Uszkodzony wahacz wywołuje efekt domina, przyspiesza zużycie pozostałych elementów zawieszenia
  • Po wymianie wahacza warto skontrolować ustawienie zbieżności i geometrii zawieszenia
Wymiana sworznia wahacza

Prowadzenie kół we właściwej pozycji podczas skręcania wymaga zastosowania obrotowego połączenia wahacza ze zwrotnicą koła. Koła połączone są za pomocą kulowego przegubu zwanego sworzniem wahacza. Wraz z eksploatacją pojazdu ulega on zużyciu i wybiciu. Powstają wtedy luzy, które objawiają się stukaniem zawieszenia i pogorszeniem jakości prowadzenia.

Porady

  • Zawsze wymieniaj sworznie parami
  • Jeden uszkodzony element zawieszenia wpływa ze spotęgowaną siłą na zużycie kolejnych elementów
  • Układy zawieszenia wielowahaczowego powinny być wymieniane w komplecie
Wymiana tulei wahacza

Silentblock, zwany także tuleją metalowo-gumową, jest częścią wahacza i odpowiada za tłumienie drgań oraz wyciszenie pracy całego zawieszenia. Jazda po nierównościach na wciśniętych hamulcu to najczęstszy błąd kierowców, który jest przyczyną dużo szybszego zużywania się całego zawieszenia. Powstają wówczas luzy, które negatywnie wpływają na komfort jazdy oraz na właściwości jezdne. Często doprowadzają również do pogorszenia pracy pozostałych elementów zawieszenia, a nawet drastycznego zużycia opon.

Podpowiedzi

  • Żywotność silentblocków wahaczy uzależniona jest od sposobu jazdy
  • Przy okazji wymiany silentblocka, warto sprawdzić pozostałe elementy zawieszenia
  • Po wymianie elementów zawieszenia warto sprawdzić zbieżność kół pojazdu
Wymiana osłony przegubu

Gumowe osłony przegubu napędowego to elementy, które powinny być systematycznie obserwowane. Przetarcia, pęknięcia, oznaki parcenia gumy to sygnał, że trzeba przystąpić do natychmiastowej wymiany. Jest to bowiem element, który zabezpiecza jeden z najbardziej delikatnych układów pojazdu – przegub napędowy odpowiadający za przeniesienie napędu pod dużym kątem. Jeśli pod osłonę dostanie się woda lub piach i uszkodzeniu ulegną łożyska, koszty naprawy znacznie wzrosną.

Porady

  • sprawdzaj stan osłon gumowych podczas przeglądów okresowych
  • nie czekaj z wymianą osłony gumowej do momentu pęknięcia czy przetarcia. Jeśli widzisz, że guma parcieje – wymień ją na nową
  • najczęściej uszkodzeniu ulega osłona zewnętrzna, znajdująca się od strony koła
Wymiana przegubu napędowego

Przeguby napędowe odpowiadają za przeniesienie napędu z półosi napędowych na koła pojazdu. Podczas pracy poddawane są dużym przeciążeniom, a każde ich uszkodzenie z reguły uniemożliwia dalszą jazdę. Najważniejszą czynnością eksploatacyjną związaną z przegubami jest kontrola stanu osłon gumowych przegubów. Zazwyczaj przeguby ulegają uszkodzeniu, gdy do środka dostanie się woda, piach lub element przestanie być odpowiednio smarowany.

Podpowiedzi

  • W celu przedłużenia żywotności przegubów napędowych należy kontrolować stan ich gumowych osłon
  • Jazda z uszkodzonym przegubem jest niebezpieczna, a jego całkowite uszkodzenie podczas jazdy może spowodować zblokowanie napędu
Wymiana końcówki drążka kierowniczego

Końcówka drążka to element układu kierowniczego, który najczęściej ulega wyeksploatowaniu. Jego poprawne działanie jest niezwykle ważne, ponieważ ma duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Jeśli na przegubie kulowym końcówki drążka występuje luz, na kierownicy będą odczuwalne drgania, a układ kierowniczy nie będzie działał precyzyjnie. Wówczas należy wymienić końcówki znajdujące się po obu stronach pojazdu. Podczas wymiany warto natomiast sprawdzić stan pozostałych elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia pojazdu.

Porady

  • Końcówki drążka kierowniczego należy wymieniać parami
  • Stosowanie produktów wysokiej jakości wydłuża czas użytkowania i zapewnia większy komfort jazdy
  • Zawsze po wymianie końcówek drążków kierowniczych należy ustawić zbieżność kół
Wymiana drążka kierowniczego

Drążek przekazuje ruch przekładni kierowniczej pochodzący od skrętu kierownicą na zwrotnicę koła, a więc odpowiada za odpowiednie prowadzenie przednich kół samochodu. Wymiany tego elementu nie wolno odkładać w czasie. Zużycie drążka kierowniczego ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, a także na komfort prowadzenia auta. Luzy układu kierowniczego, wynikające ze zużycia drążka, mogą uniemożliwić przejście okresowych badań technicznych samochodu.

Podpowiedzi

  • Nie zawsze wymiana drążka kierowniczego wymaga wymiany współpracującej z nim końcówki, jednak zalecana jest jednoczesna wymiana obu tych elementów
  • Drążki kierownicze należy wymieniać parami
  • Po dokonaniu wymiany drążka konieczne jest sprawdzenie i regulacja zbieżności kół na stanowisku do kontroli geometrii zawieszenia
Ustawienie zbieżności kół

Niewłaściwa geometria oznacza, że tor ruchu kół pojazdu nie pokrywa się z jego osią. Powoduje to nierównomierne zużycie bieżnika opon i elementów zawieszenia oraz pogarsza stabilność i bezpieczeństwo jazdy. Utrata prawidłowych parametrów może nastąpić w toku długotrwałej eksploatacji i zużycia części zawieszenia, wskutek wjechania w dużą dziurę lub po wypadku. W celu uzyskania właściwych parametrów (zbieżności, kąta pochylenia koła i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) konieczna jest wizyta w warsztacie wyposażonym w specjalistyczne stanowisko pomiarowe.

Podpowiedzi

  • Po wymianie elementów zawieszenia należy sprawdzić ustawienie geometrii kół
  • Parametry geometrii i zbieżności kół mogą odchylić się od normy np. po wjechaniu w dziurę z dużą prędkością
  • Sprzęt pomiarowy do ustawień geometrii to bardzo precyzyjne urządzenie, które może obsłużyć jedynie wykwalifikowany diagnosta

Układ wydechowy

Naprawa układu wydechowego

Korozja, uszkodzenia mechaniczne i zużycie się materiałów to najczęściej występujące przyczyny napraw układu wydechowego. Jego umiejscowienie pod spodem samochodu, gdzie narażony jest na działanie czynników zewnętrznych sprawia, że korozji ulegają niemal wszystkie elementy: tłumik drgań, katalizator, tłumiki, rury wydechowe, a także wieszaki. Na szczęście nie zawsze trzeba wymieniać cały układ. Jeśli uszkodzenie nie jest duże, możemy uszczelnić układ, pospawać go, albo wymienić tylko jego część. Jeśli zastosujemy do naprawy części wysokiej jakości szczelnym układem będziemy cieszyć się przez kilka lat.

Podpowiedzi

  • Nie ignoruj uszkodzeń układu wydechowego, może to mieć negatywny wpływ na poprawną pracę silnika
  • Za zbyt głośną pracę układu wydechowego można dostać mandat, a policja dodatkowo zabierze dowód rejestracyjny pojazdu
Wymiana elementów układu wydechowego

Korozja, uszkodzenia mechaniczne i zużycie się materiałów to najczęściej występujące przyczyny napraw układu wydechowego. Jego umiejscowienie pod spodem samochodu, gdzie narażony jest na działanie czynników zewnętrznych sprawia, że korozji ulegają niemal wszystkie elementy: tłumik drgań, katalizator, tłumiki, rury wydechowe, a także wieszaki. Na szczęście nie zawsze trzeba wymieniać cały układ. Jeśli uszkodzenie nie jest duże, możemy uszczelnić układ, pospawać go, albo wymienić tylko jego część. Jeśli zastosujemy do naprawy części wysokiej jakości szczelnym układem będziemy cieszyć się przez kilka lat.

Podpowiedzi

  • Nie ignoruj uszkodzeń układu wydechowego, może to mieć negatywny wpływ na poprawną pracę silnika
  • Za zbyt głośną pracę układu wydechowego można dostać mandat, a policja dodatkowo zabierze dowód rejestracyjny pojazdu
Regeneracja filtra cząstek stałych DPF

Budowa filtra cząstek stałych oparta jest na stalowej jego obudowie i ceramicznym wkładzie składającym się z naprzemiennie ułożonych, jednostronnie zaślepionych kanalików. Choć kanaliki nie są drożne z jednej strony, to wpadające do filtra gazy, przenikają przez ich porowate ściany i wydostają się kanałami wylotowymi z filtra. Sęk w tym, że przez mikropory w kanalikach nie jest w stanie przedostać się sadza, która kumuluje się w kanalikach. Jeśli filtr DPF zostanie rozgrzany do odpowiednio wysokiej temperatury (zazwyczaj ok. 550 °C), to cząstki sadzy ulegną spaleniu, zmniejszając tym samym poziom napełnienia filtra. Problem polega na tym, że po spalonej sadzy pozostaje charakterystyczny, rudy popiół. Choć popiół zajmuje mniej przestrzeni, to gromadzi się on dalej w kanalikach i powoli, razem z niedopaloną sadzą, zaczyna zapychać filtr. Dlatego niezależnie od stylu jazdy, filtr DPF prędzej czy później i tak ulegnie zapchaniu. Wtedy będzie trzeba rozważyć 3 opcje rozwiązania tego problemu:

Podpowiedzi:

  • Regeneracja filtra pozwala usunąć z niego większość zanieczyszczeń, które nie podlegają automatycznemu usunięciu pod wpływem wysokiej temperatury
  • Nie warto usuwać filtra DPF i ryzykować problemów technicznych i prawnych

Serwis klimatyzacji

Napełnienie klimatyzacji

Układ klimatyzacji samochodowej służy do chłodzenia wnętrza pojazdu podczas upałów, a w wilgotne dni osusza powietrze wewnątrz auta, dzięki czemu zapobiega zaparowywaniu szyb. W skład czynnika chłodzącego wypełniającego układ wchodzą specjalne środki smarne i konserwujące. Z tego powodu klimatyzację należy używać także w okresie zimowym (co najmniej raz na dwa tygodnie). Długo nie używany układ ma wpływ na przyspieszenie procesu starzenia się gumowych uszczelnień, co powoduje powstanie nieszczelności układu i ubytków czynnika chłodniczego.

Podpowiedzi

  • Co najmniej raz w roku wykonuj przegląd klimatyzacji
  • Przeglądu klimatyzacji dokonuj wraz z rozpoczęciem się wiosny
  • Podczas przeglądu klimatyzacji, pamiętaj o jej odgrzybieniu oraz wymianie filtra kabinowego
  • Używaj klimatyzację także zimą, aby zapobiec procesom starzeniowym gumowych elementów układu
Odgrzybianie układu klimatyzacji

Odgrzybianie klimatyzacji to bardzo istotna czynność wpływająca na stan naszego zdrowia. Wszystkie państwowe instytuty związane ze zdrowiem zwracają na to szczególną uwagę. W układzie klimatyzacji z powodu występujących dużych różnic temperatur tworzą się drobnoustroje i bakterie, które wyjątkowo negatywnie wpływają na nasz układ oddechowy. Biorąc pod uwagę, że jeździmy samochodem niemalże codziennie, musimy zadbać o to, aby układ klimatyzacji był praktycznie zawsze czysty. Długotrwałe narażanie się na wpływ bakterii, tworzących się podczas chłodzenia lub ogrzewania wnętrza pojazdu może mieć kolosalne znaczenie dla naszego zdrowia, dlatego czynność odgrzybiania i wymiany filtra kabinowego jest tak istotna.

Podpowiedzi

  • Czysty układ klimatyzacji to Twoje zdrowie
  • Odkładanie w czasie odgrzybiania klimatyzacji lub wymiany filtra kabinowego jest szczególnie niebezpieczne dla alergików
  • Jeśli wozisz dzieci samochodem, układ klimatyzacji musi być odgrzybiany nawet 2 razy w roku, dla dzieci wszelkiego rodzaju bakterie są wyjątkowo niebezpieczne
  • Odgrzybianie to mało czasochłonny zabieg, nie powinien trwać dłużej niż godzinę
Wymiana filtra kabiny

Filtr kabinowy to jeden z niewielu elementów, od którego zależy Twoje zdrowie. W układzie powietrza krążącego w kabinie gromadzą się grzyby oraz drobnoustroje. Efektywnie działający filtr zapewni Ci oddychanie powietrzem dobrej jakości. Ma to szczególne znaczenie, jeśli jesteś alergikiem lub masz problemy z płucami. Wymiana filtra kabinowego w większości wypadków to mało skomplikowany proces, choć zdarzają się pojazdy, w których filtr umieszczony jest w bardzo trudno dostępnym miejscu, w takim przypadku musisz liczyć się z wyższą ceną samej usługi wymiany, gdyż bywa ona bardzo czasochłonna.

Podpowiedzi

  • Kontroluj układ klimatyzacji po każdym sezonie zima / lato
  • Zawsze podczas przeglądu klimatyzacji wymieniaj filtr kabinowy, nie rzadziej niż co 10 – 15 tys. km
  • Filtr kabinowy zapewnia oddychanie w samochodzie świeżym, oczyszczonym powietrzem
  • Inwestuj w węglowe filtry kabinowe, są o wiele bardziej skuteczne pod kątem oczyszczania powietrza z drobnoustrojów
  • Jeśli jesteś alergikiem, filtr kabinowy to podstawowy element do regularnej wymiany w Twoim samochodzie
  • Filtr kabinowy zapewnia poprawne i efektywne działanie układu klimatyzacji jak i wentylacji w pojeździe
  • Czysty filtr kabinowy zapewni szybsze odparowywanie szyb
Ozonowanie

Brudna klimatyzacja powoduje reakcje alergiczne, podrażnienie oczu, a nawet infekcje bakteryjne, szczególnie dla alergików. Najpopularniejszą metodą dezynfekcji klimatyzacji samochodowej jest ozonowanie. Ozon jest niemal 50 razy skuteczniejszy od chloru. Ozonowanie usuwa zapach stęchlizny, zgnilizny, dymu tytoniowego, benzyny, smarów, zapachy pochodzące z odświeżaczy, a także alergeny zawarte w pyłkach kwiatowych.